Otomotiv

Tip Onay Belgesi

Onay kuruluşunun belli bir araç, sistem, aksam veya ayrı teknik ünite tipinin, ilgili resmi standartlara uygun olarak imal edildiğini ve onaylandığını resmi olarak bildiren belgeyi ifade eder.

Yolcu taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, sürücü koltuğuna ilave olarak en fazla sekiz kişilik oturma yeri olan motorlu araçlardır.

Verdiğimiz Hizmetler

M1 kategori araçların, Türkiye ve diğer AB ülkelerinde geçerli tam Araç ve çok aşamalı araç tip onayını (EU 2018/858) ve bu araçlara ait sistem ya da aksamlarının komponent onayları

CoP

M2 Kategorisi: Yolcu taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, sürücü koltuğuna ilave olarak sekizden fazla oturma yeri olan ve azami kütlesi 5 ton’u aşmayan motorlu araçlar.

M3 Kaegorisi: Yolcu taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, sürücü koltuğuna ilave olarak sekizden fazla oturma yeri olan ve azami kütlesi 5 ton’u aşan motorlu araçlar.

Verdiğimiz Hizmetler

M2 ve M3 kategori araçların, Türkiye ve diğer AB ülkelerinde geçerli tam Araç ve çok aşamalı araç tip onayını (EU 2018/858) ve bu araçlara ait sistem ya da aksamlarının komponent onayları

COP

O1 Kategorisi: Azami kütlesi 0,75 ton’u aşmayan römorklar.

O2 Kategorisi: Azami kütlesi 0,75 ton’u aşan, 3,5 ton’u aşmayan römorklar.

O3 Kategorisi: Azami kütlesi 3,5 ton’u aşan, 10 ton’u aşmayan römorklar.

O4 Kategorisi: Azami kütlesi 10 ton’u aşan römorklar.

Verdiğimiz Hizmetler

Türkiye ve diğer AB ülkelerinde geçerli araçların test ve tip onayını (EU 2018/858), ve bu araçlara ait sistem ya da akşamların test ve onay hizmetini vermekteyiz

COP

N Kategorisi: Yük taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, en az dört tekerlekli motorlu araçlar.

N1 Kategorisi: Yük taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, azami kütlesi 3,5 ton’u aşmayan motorlu araçlar.

N2 Kategorisi: Yük taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, azami kütlesi 3,5 ton’u aşan, 12 ton’u aşmayan motorlu araçlar.

N3 Kategorisi: Yük taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş, azami kütlesi 12 ton’u aşan motorlu araçlar.

Verdiğimiz Hizmetler

N1,N2,N3 kategori araçların, Türkiye ve diğer AB ülkelerinde geçerli tam Araç ve çok aşamalı araç tip onayını (EU 2018/858) ve bu araçlara ait sistem ya da aksamlarının komponent onayları

COP

T1 kategorisi:, sürücüye en yakın dingilin minimum iz genişliği 1150 mm’den az olmayan, çalışır durumdaki yüksüz kütlesi 600 kg’dan fazla olan ve alt açıklığı 1000 mm’den fazla olmayan tekerlekli traktörleri kapsar.

T2 kategorisi: minimum iz genişliği 1150 mm’den az olan, çalışır durumdaki yüksüz kütlesi 600 kg’dan fazla olan ve alt açıklığı 600 mm’den fazla olmayan tekerlekli traktörleri kapsar

T3 kategorisi: çalışır durumdaki yüksüz kütlesi 600 kg’dan fazla olmayan tekerlekli traktörleri kapsar.

T4 kategorisi: özel amaçlı tekerlekli traktörleri kapsar.

Verdiğimiz Hizmetler

Tarım ve orman araçlarının tip onayı EU /167/2013 yönetmeliğine göre test ve tip onayı ve yine bu araçlara ait sistem ya da aksamların test ve tip onayı hizmetini vermekteyiz

COP

Tarım römorkları; hepimizin bildiği anlamda bir traktör tarafından çekilen ve yüklerin taşınmasında kullanılan römorklardır.

Birbiriyle değiştirilebilir çekilen donanımlar ise yine bir traktör tarafından çekilen ve tarımsal ve ormancılık işlerinde kullanımı amaçlanan tekerlekli olmak şartıyla mibzer, gübre dağıtım makinası, pülverizatör gibi zirai donanımları kapsamaktadır. Ancak yönetmelikte tarif edildiği şekliyle teknik tanımı tam olarak şu şekildedir:

Teknik olarak tarifler açık olsa da üreticiler tarafında karmaşanın yaşandığı kısım ise kategorilerin isimlendirmesidir.

Kategorilerin isimlendirilmesinde 3 ana konu mevcuttur.

 

  1. Kategori Harf İndisi (R veya S)

R kategori römork, S kategori ise birbiriyle değişilebilir çekilen donanımdır. Ancak; teknik nedenlerden dolayı tasarımı S kategori olduğu halde; R kategorisine girmek zorunda olan bazı donanımlar olabilmektedir. Bu konu ile ilgili olarak; bizimle iletişime geçmeniz halinde detaylı bilgileri sizlerle paylaşıyor olacağız.

 

  1. Kategori Yük İndisi (1, 2, 3 veya 4)

R kategoride;

R1: Aracın dingil başına düşen yük 1.500 kg ile sınırlıdır,

R2: Aracın dingil başına düşen yük sınırı; 1.501 kg ile 3.500 kg arasındadır,

R3: Aracın dingil başına düşen yük sınırı; 3.501 kg ile 21.000 kg arasındadır,

R4: Aracın dingil başına düşen yük; 21.000 kg’dan fazladır.

 

S kategoride;

S1: Aracın dingil başına düşen yük sınırı 3.500 kg’a kadardır, (3.500 kg dahil)

S2: Aracın dingil başına düşen yük; 3.500 kg’dan fazladır.

 

  1. Hız İndisi

Her iki harf kategorisi için geçerli olan bu gösterim; aracın azami tasarım hızının 40 km/s’e eşit veya küçük olması durumuna “a”; büyük olması durumunda ise “b” ile gösterilir.

Örnek olarak R3b kategori işaretlemesi yapılmış bir aracın dingil başına 3.501 ile 21.000 kg arasında yük taşıyabilen ve 40 km/s’ten fazla bir hızla gidebilecek şekilde tasarlanmış bir “Römork” olduğunu;

S2a kategori işaretlemesi yapılmış bir aracın dingil başına 1.500 kg’a kadar yük taşıyabilen ve 40 km/s’e eşit veya daha az bir hızla gidebilecek şekilde tasarlanmış bir “Birbiriyle değiştirilebilir çekilen donanım” olduğunu anlatmaktadır.

Atomizör, pülverizatör gibi donanımlar kütle oranı hesabında çıkan sonucun çoğu zaman 3,0’dan büyük olması nedeniyle R kategorisine girmektedir.

R kategorisi römorklar için imalatçılarımız, EU/AB 167/2013 kapsamında onay başvurusunda bulunmayı tercih edebilir. SZUTEST olarak; tarım ve orman araçlarının tip onayı EU /167/2013 yönetmeliğine göre test ve tip onayı ve yine bu araçlara ait sistem ya da aksamların test ve tip onayı hizmetini vermekteyiz. Detaylı bilgi ve başvuru için uzmanlarımıza iletişime geçebilirsiniz.

S kategorisi; birbiriyle değiştirilebilir çekilen donanımları kapsar.

S1 kategorisi; her dingil için teknik açıdan müsaade edilen kütlelerin toplamı 3500 kg’ı aşmayan birbiriyle değiştirilebilir çekilen donanımları kapsar.

S2 kategorisi; her dingil için teknik açıdan müsaade edilen kütlelerin toplamı 3500 kg’ı aşan birbiriyle değiştirilebilir çekilen donanımları kapsa

Verdiğimiz Hizmetler

Tarım ve orman araçlarına, EU /167/2013 yönetmeliğine göre test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

AB 168/2013 Yönetmeliği ve Kategori L Araçlar

Avrupa Birliği, motorlu araçların güvenliği ve çevreye olan etkilerini azaltmak amacıyla birçok düzenleme getirmiştir. Bu düzenlemelerden biri de AB 168/2013 Yönetmeliği‘dir. Bu yönetmelik, L kategorisi olarak bilinen iki, üç ve dört tekerlekli hafif motorlu araçlar için homologasyon / tip onayı ve piyasa gözetimi gerekliliklerini belirler.

L Kategori Araçlar Nedir?

AB 168/2013 Yönetmeliği kapsamında, Kategori L araçlar; mopetler, motosikletler, üç tekerlekli araçlar ve dört tekerlekli hafif araçlar gibi homologasyon / tip onay belge süreçleri açısından çeşitli alt kategorilere ayrılmaktadır. Bu alt kategoriler şunlardır:

  • L1e: Motor hacmi 50 cm³’ü geçmeyen hafif iki tekerlekli motorlu araçlar;

          L1e-A: Azami hızı 25 km/s, net motor gücü 1kW altı motorlu bisiklet.

          L1e-B: Azami hızı 45 km/s, net motor gücü 4kW altı iki tekerlekli mopet.

  • L2e: Motor hacmi 50 cm³’ü geçmeyen, Azami hızı 45 km/s, net motor gücü 4kW altı üç tekerlekli mopetler;

          L2e-P: yolcu taşıma amaçlı üç tekerlekli mopetler.

          L2e-U: iş amaçlı tasarlanmış üç tekerlekli mopetler.

  • L3e: İki tekerlekli motosikletler. Bu kategori, düşük, orta ve yüksek performanslı motosikletler olarak alt sınıflara ayrılır;

          L3e-A1: Motor hacmi 125 cm³’ü, net motor gücü 11kW geçmeyen düşük performanslı motosikletler

          L3e-A2: Net motor gücü 35kW geçmeyen orta performanslı motosikletler

          L3e-A3: Net motor gücü 35kW üzeri yüksek performanslı motosikletler

  • Özel kullanım açısından L3e kategori motosikletler;

          L3e-A1E, L3e-A2E veya L3e-A3E enduro motosikletler.

          L3e-A1T, L3e-A2T veya L3e-A3T trial motosikletler.

  • L4e: Yan arabalı iki tekerlekli motosikletler.
  • L5e: Üç tekerlekli motosikletler ticari ve yolcu taşıma amacıyla alt kategorilere ayrılır;

          L5e-A: Sürücü dahil azami 5 koltuklu, üç tekerlekli motosiklet.

          L5e-B: Sürücü dahil azami 2 koltuklu, ticari üç tekerlekli motosiklet.

 

  • L6e: Hafif dört tekerlekli motosikletler;

          L6e-A: karayolunda giden hafif dört tekerlekli motosikletler.

          L6e-B: hafif dört tekerlekli motorlu araç;

                    L6e-BP: öncelikli olarak yolcu taşımak için tasarlanmış hafif dört tekerlekli motorlu araç.

                    L6e-BU: özellikle yük taşımak için tasarlanmış ticari hafif dört tekerlekli motorlu araç.

  • L7e: Ağır dört tekerlekli motosikletler;

                    L7e-A: karayolunda giden ağır dört tekerlekli motosikletler;

                    L7e-A1: A1 yol dört tekerleklisi.

                    L7e-A2: A2 yol dört tekerleklisi.

          L7e-B: her arazide gidebilen ağır dört tekerlekli motosiklet;

                    L7e-B1: Her arazide gidebilen dört tekerlekli motosiklet.

                    L7e-B2: Her arazide gidebilen iki kişilik araç.

          L7e-C: ağır dört tekerlekli motorlu araçlar;

                    L7e-CP: Yolcu taşımaya yönelik ağır dört tekerlekli motorlu araçlar.

                    L7e-CU: Özellikle mal taşımak için tasarlanmış ticari araçlar.

 

Standart Test ve Kontrol Hizmetleri

Yönetmeliğin Amaçları

Bu yönetmeliğin ana hedefleri şunlardır:

  1. Güvenlik Standartlarının Artırılması: Kategori L araçlar, AB’deki güvenlik standartlarına uyum sağlamak zorundadır. Örneğin, 125 cm³’ten büyük motosikletlerde ABS (Anti-Blokaj Fren Sistemi) zorunludur. Ayrıca, araçların otomatik far açma sistemi gibi yeni güvenlik önlemleri de getirilmiştir.
  2. Çevresel Etkilerin Azaltılması: AB 168/2013, Euro 4 ve Euro 5 emisyon standartlarıyla çevreye zararlı emisyonları azaltmayı hedeflemektedir. Bu standartlar, özellikle buharlaşma emisyonları, ses seviyesi ve enerji verimliliği gibi testlerle sıkı kontrol altına alınmaktadır.
  3. Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi: AB üye ülkeleri, her bir araç tipinin piyasaya sürülmeden önce gerekli tüm teknik ve güvenlik gereksinimlerini karşıladığını doğrulamak için tip onayı otoriteleri atamaktadır. Bu süreçte, üreticiler her araç için uygunluk belgesi sunmalı ve araçların AB genelinde kaydedilmesini sağlamalıdır.

 

Üretici ve Tedarikçilerin Yükümlülükleri

Bu yönetmelik, yalnızca araç kullanıcılarını değil, üretici ve tedarik zincirinde yer alan tüm tarafları da etkilemektedir. Üreticiler, araçlarının güvenlik riskleri yaratması durumunda, gerektiğinde geri çağırma yapmalıdır. Ayrıca, standart teşhis sistemlerine ve onarım bilgilerine erişim sağlanarak, yetkili ve bağımsız operatörlerin araçları tamir edebilmesi kolaylaştırılmaktadır.

AB 168/2013 Yönetmeliği, motorlu araçlarda güvenlik ve çevre performansını yükselten kapsamlı bir düzenlemedir. Bu yönetmelik sayesinde, AB genelindeki tüm motorlu iki, üç ve dört tekerlekli araçlar için aynı yüksek standartlar uygulanmaktadır. Hem üreticilerin hem de araç sahiplerinin bu standartlara uyması, güvenli ve çevre dostu bir ulaşım sisteminin temelini oluşturmaktadır.

L kategorisi araç üreten için imalatçılarımıza EU /168/2013 yönetmeliğine göre test ve tip onayı ve yine bu araçlara ait sistem ya da aksamların test ve tip onayı hizmetini vermekteyiz. Detaylı bilgi ve başvuru için hemen uzmanlarımızla iletişime geçin!

İş makinalarında Rops, Fops, Gürültü, Koltuk emniyet kemeri testi ve rapor hizmeti vermekteyiz.

1.Elektromanyetik uyumluluk EMC (ECE R10)

Araç üreticisi (OEM) veya elektrik-elektronik ekipman üreticileri ürünlerini ihraç edebilmeleri için, bu ürünleri EC / EU Direktiflerine veya ECE Regülasyonlarına göre test edip tip onay belgesi olmak zorundandır. Ürünlerinizin ECE R10, ‘’e’’ veya ‘’E’’ tip onay belgelendirilmesi, EU / EC / ECE otomotiv yönetmeliklerine uygun olarak yapıldığı ve belgelendirildiğini ifade eder. Szutest olarak ilgili regülasyon ve direktiflere uygun olarak test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

2.Yolcu, Hostes ve Sürücü Koltukları

Binek, Otobüs , Kamyon, Kamyonet ve Traktörlerde kullanılacak sürücü ve yolcu koltuklarının ECE R14, ECE R16, ECE R17, ECE R25, ECE R80, 78/764/EEC, 1322/2014/EU Annex XIV  regülasyonlarına ve direktiflere uygun olarak test edip ve ‘’E’’ tip onay belgesini vermekteyiz.

3.Emniyet Kemeri (ECE R16)

Szutest olarak ECE R16 e uygun şekilde anlaşmalı yurt içi ve yurt dışı laboratuvarlarımızda test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

4.Cam (ECE R43)

Szutest olarak;

Toklaştırılmış Cam

Adi Lamine Cam

İşlenmiş Lamine Cam

Lamineli Cam

Cam-Plastik

Cam Plastik

ECE R43 e uygun şekilde test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

5.Ayna (ECE R46)

ECE R46 kapsamında Class I’den Class VI’ya kadar ayna ve endirekt kameralı görüş sistemleri testlerini, ve tip onay çalışmalarını ile gerçekleştirerek Avrupa tip onayları almanızda müşteri odaklı hizmet veriyoruz.

6.Aydınlatma(ECE R48)

Szutest olarak araç aydınlatma sistemleri ilgili regülasyonlara ve ECE R48 e uygun şekilde laboratuvar test, ölçüsel kontrol ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

7.Arka koruma(ECE R58)

Szutest olarak, ECE R58 ya uygun şekilde test ve tip onay hizmeti vermekteyiz

8.Yakıt Tankı(ECE R34)

Szutest olarak;

Plastik yakıt tankların,

Çarpışma Direnci, Hidrolik Basınç Testi, Devrilme Testi, Yakıt Geçirgenliği, Yakıt Dayanımı, Yanma Dayanımı, Yüksek Sıcaklığa Dayanım

Metal yakıt tankların

Hidrolik Basınç Testi, Devrilme

Testlerini ECE R34 e uygun olarak test edip, tip onay hizmeti vermekteyiz

9.Yanmazlık(ECE R118)

Avrupa’da ve ülkemizde M3, CLASS 2 ve CLASS 3 sınıfı araçların iç yapılarında kullanılan malzemelerin ECE-R118 regülasyonuna göre test edilmesi kanuni bir zorunluluktur. Ayrıca Birleşmiş Milletler Avrupa Komisyonu (UNECE) 107 sayılı düzenleme ile M2 ve M3 araçların, özellikle 22 veya daha fazla yolcu taşıyan Sınıf I, Sınıf II ve Sınıf III araçlar için yeni araçların tüm motor bölmelerinde R107 onaylı bir yangın söndürme sistemi takılması ve düzenli olarak test edilmesi gereklidir.

Motorlu araçların iç yapılarında kullanılan malzemelerin yanma davranışı

  • Tutuşabilme,
  • Yatay/dikey yanma hızı
  • Erime davranışı
  • Yakıt Emme Deneyi
  • Elektrik Kabloları için Alev Yayılımına Karşı Direnç

Şeklinde 5 aşamada incelenir.

Szutest olarak ECE R 118 regülasyonuna şekilde test ve tip onay hizmeti veriyoruz.

10.Motor / Emisyon

Szutest olarak; Binek araçlar ve Traktörlerde kullanılan motorların çevreye yayılan emisyon değerlerini belirlemek, yayılan zararlı gaz değerlerini düşürmek amacı ile, 97/68 AT motor emisyon ölçümlerini ve ECE R120 e uygun olarak motor güç ölçümlerini, anlaşmalı laboratuvarlarımız da gerçekleştirerek test ve E belgesi yani tip onay işlemlerini gerçekleştirmekteyiz.

11.ADR (ECE R105)

Szutest olarak; ECE R105 regülasyonuna uygun şekilde test ve E belgesi yani tip onay hizmeti vermekteyiz.

12.Traktör Kabin (ROPS,FOPS)

Szutest olarak; 1322/2014 EU Annex VIII, IX,X,XI,XII uygun olarak traktör kabin testi hizmeti ve E belgesi yani tip onay hizmeti vermekteyiz.

13.Çeki oku

Szutest olarak; 2015/208 Ek XXXIV kapsamında test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.

14.Gürültü(EU 2015/96)

Szutest olarak; EU 2015/96 ya uygun olarak gürültü testlerini gerçekleştirerek test ve tip onay işlemi vermekteyiz.

15 King Pin (ECE R55)

ECE R55 Mekanik Kaplin – Beşinci Teker King Pini Testlerini öncelikle üretici king pin komponentinin kuvvet değerlerini belirler. Teknik çizime bakılarak king pinin hangi sınıfa girdiği belirlenir Testlerde, test frekansının optimum değerde tutularak testlerin güvenli bir şekilde yapılması sağlanır.

16 Paçalık Testi (EU 109/2011)

EU 109/2011’e göre 2 tip paçalık sistemi söz konusudur. Bunlar:

– Enerji Emici Tip (Otomotiv pazarında en çok kullanılan tiptir.)

– Hava/Su Ayırıcı Tip

Enerji emici tip paçalık sistemi imalatı yapan firmaların ürünleri EU 109/2011 Ek-3 Kısım 1 ve Kısım 2 şartlarını sağlaması gerekmektedir. Hava/su ayırıcı tip paçalık sistemi imalatı yapan firmalar ise EU 109/2011 Ek-3 Kısım 1 ve Kısım 3 şartlarının sağlanması gerekmektedir.

Szutest olarak; EU 109/2011 kapsamında test ve Tip onay belgesi sunmaktayız.

17. Fren balataları

Szutest olarak; ECE R90 a uygun şekilde fren balata, disk ve kampanalarına test ve E belgesi yani tip onay hizmeti vermekteyiz.

18. Lastik

Jant ve lastik üreticileri araçlara takılmadan önce Avrupa Topluluğu ve Birleşmiş Milletler tarafından yayınlanmış yönetmelikler kapsamında testlerden geçirilerek tip onay almak zorundadır

Szutest olarak;

– ECE R124  Jantlar

– ECE R30  Binek Araçlar ve Römorklarının Lastikleri

– ECE R54  Ticari Araçlar ve Römorklarının Lastikleri

– ECE R106  Tarım Traktörleri Ve Römorklarının Lastikleri

– ECE R108  Binek Araçlar ve Römork Lastiklerinin Kaplanması

– ECE R109  Ticari Araçlar ve Römork Lastiklerinin Kaplanması

– ECE R117 Lastiklerin Yuvarlanma Dirençleri, Gürültüleri vb.

Lastik ve jantlar ile ilgili olarak yukarıdaki kapsamlarda test ve tip onay hizmeti vermekteyiz.